مدرسه علميه الزهرا مياندوآب

اللم عجل لولیک الفرج
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

تفسیر آیه کهیـــعص

17 آبان 1392 توسط پرهیزگار

 

آيت‌الله «جعفر شوشتری» در كتاب «خصايص‌الحسينيه» می‌نويسد كه امام زمان(عج) در تفسير آيه كهيعص می‌فرمايد: اين آيه اشاره به شهادت امام حسين(ع) و يارانش دارد.

«سعد بن عبدالله قمی» می‌گويد: عده‌ای به حضور امام حسن عسكری(ع) شرف‌ياب می‌شدند و اجازه می‌گرفتند تا مسائلی را بيان كنند. حضرت با اشاره به فرزند خردسال‌شان (امام دوازدهم) می‌فرمودند: «ازفرزندم كه امام دوازدهم مسلمانان است بپرسيد. سعد می‌گويد: از تأويل آيه كهيعص پرسيدند. حضرت مهدی(عج) در جواب فرمودند: اين حروف مقطعه از اخبار غيبيه است و خداوند با اشاره به آن حروف، حوادث مربوط به زكريا(ع) را برای پيامبر اكرم(ص) اعلام كردند و قصه او را بيان فرمودند كه زكريا از خداوند درخواست كرد، اسمای خمسه طيبه را به او تعليم دهد.

جبرئيل نازل شد و اسما را به زكريا تعليم داد. زكريا روزی در مقام مناجات عرض كرد: «پروردگارا! چه رمزی است كه هر وقت نام محمد(ص) و علی و فاطمه و حسن(ع) را به ياد می‌آورم خوشحال می‌شوم و غم خود را فراموش می‌كنم، ولی ياد امام حسين(ع) متوجه می‌شوم تمام غم و غصه عالم به دلم می‌ريزند، بی‌اختيار اشكم جاری می‌شود‌‌؟

خداوند تبارك و تعالی، حادثه كربلا را برای زكريا(ع) چنين بيان می‌كند: ك: اشاره به كربلای حسين(ع)؛ ه: رمزی ازشهادت (هلاك) آن جناب و فرزندان و يارانش؛ ی: اشاره به يزيد ملعون، ع: اشاره و حكايت از عطش ( امام حسين(ع)و يارانش…)؛ ص: اشاره به صبر و استقامت امام حسين(ع) و ياران جانبازش دارد.

زكريا وقتی واقعه كربلا را شنيد، متأثر شد تا سه روز از مصلای خود بيرون نيامد، گريه می‌كرد و از خداوند می ‌واست كه او را نيز فرزندی كرامت فرمايد تا مايه روشنی چشم او بوده و مانند حسين (ع) شهادت نصيبش شود.

خداوند دعايش را مستجاب كرد و حضرت يحيی(ع) را مانند امام حسين(ع) شش ماهه به دنيا آورد. شهادت را نصيبش كرد. يحيی(ع) قربانی خواسته‌های نامشروع طاغوت زمان خود شد. سر پيامبر خدا(ع) به‌عنوان هديه به سوی حاكم نامشروع بنی‌اسرائيل برده شد.*

 

*منبع: آيت‌‌الله جعفر شوشتری، خصايص‌الحسينيه، ص

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

نظر از: عبد الله [بازدید کننده]
عبد الله

مرحوم محقق منتقد، علامه شيخ محمد تقي شوشتري كه بيشتر با اثر بزرگ خود در علم رجال، قاموس الرجال، شناخته مي شود، در اثر پر بار و گرانسنگ خود الاخبار الدخيله بخشي را با عنوان «باب دوم در احاديث جعل شده» باز كرده و اولين حديث موضوعي كه آورده، همين حديث مورد بحث و طولاني است كه از كتاب كمال الدين شيخ صدوق نقل كرده است. محقق شوشتري بحث مفصلي را در انتقاد از اين خبر نوشته است كه ديگر ترديدي در جعلي بودنش نمي ماند.

1394/07/24 @ 11:40


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • اخبار
  • دل نوشته های طلاب
  • درمحضربزرگان
  • سربازنمونه
  • دستورالعمل های مجرب
  • سنگر
  • طب سنتی
  • مهارتهای زندگی
  • مناسبتها
  • اهل بیت
  • ولایت فقیه
  • احادیث
  • شهدا
  • شهدا
  • احادیث
  • پایان نامه ها
  • بسیج طلاب
  • بسیج طلاب
  • دعا
  • دعا
  • دعا

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

لوگوی ما



ثانيه هاي انتظار

log

لینکها

آماربازدید

کد آمارگیر

درمحضر نور

دریافت کد ابزار آنلاین
بلاگ گروه مترجمین ایران زمین

روز شمار محرم

ابزار پرش به بالا
کدهای عکس و تصویر
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس